![](https://fandoghia.ir/wp-content/uploads/2021/07/تاریخچه-برند-نایکی.jpg)
تاریخچه برند نایکی
امروزه دیگر معروفیت و محبوبیت برند نایکی بر کسی پوشیده نیست. در تمام دنیا دیگر کسی نیست که اسم این برند را نشناسد و کمتر کشوری پیدا میشود که شعبهی نایکی را نداشته باشد.این برند به دلیل کیفیت بسیار بالا خصوصا بین ورزشکاران از محبوبیت بسیار خاصی برخوردار است.در ادامه مقاله تاریخچه برند نایکی با فروشگاه فندق همراه شوید.
برند نایکی با داشتن سال های زیادی تجربه در بخش محصولات ورزشی، از ورزشکاران معروف بسیاری نیز حمایت های زیادی دریافت کرده است. به طور کلی، نایکی برندی نیست که به راحتی بتوانید از کنارش رد شوید. با توجه به کیفیت پارچه و دوخت، البسه و کیف و کفش دوخت این برند نیز به طبع از قیمت بالایی برخوردار هستند.
این برند همچنین با اپل، غول تکنولوژی، نیز همکاری هایی داشته و ساعت های هوشمند ورزشی را با مشارکت اپل به بازار عرضه کرده است.
بنیان گذاران و نام اولیه
برند نایکی توسط Bill Bowerman و Philip Knight برای اولین بار در سال 1962 در ایالات متحده تاسیس شد. جالب است بدانید نام این برند در ابتدا نایکی نبوده و موسسان آن نام Blue Ribbon Sport را برای این برند انتخاب کرده بودند. 9 سال بعد، یعنی در سال 1971 این دو موسس نظرشان را عوض کردند و نام برند را به Nike تغییر دادند. برخلاف تلفظ رایج، Nike را باید نایکی خواند و تلفظ نایک اشتباه است.
نام نایکی از کجا الهام گرفته شد؟
اینطور نبوده که موسسان به طور ناگهانی این نام به ذهنشان خطور کرده باشد! نایکی نام الهه پیروزی در روم باستان است و لوگوی این برند نیز از بال های او الهام گرفته شد است. در سال 1995 لوگوی نایکی که به شکل علامت چک مارک است به طور رسمی برای برند نایکی به ثبت رسید.
جرقه از کجا زده شد؟
موسسان این برند یعنی فیلیپ نایت و بیل باورمن، در ابتدا و قبل از همکاری شان برای تاسیس این برند، رابطهی مربی و شاگردی با یکدیگر داشتند. فیلیپ یک دونده دو استقامت و بیل مربی او بود. باورمن برای افزایش ردکورد شاگرد خود در ساعت های بیکاری تلاش میکرد کفش های او را ارتقا دهد.
چند سال بعد، بعد از این که فیلیپ نایت برای ادامه تحصیل راهی اسنتفورد شد، تصمیم گرفت از ژاپن کفش وارد کند و آن را در محل زندگی خود بفروشد. او که ابتدا تصمیم داشت این کفش ها را به مربی خود نیز بفروشد، با دیدن علاقهی شدید بیل باورمن، تصمیم گرفتند تا به مشارکت با یکدیگر بپردازند. و این آغازی برای درخشش برند نایکی بود.
پیشرفت رو به جلوی برند نایکی
به مرور زمان علاوه بر طراحی، کیفیت محصولات نایکی نیز افزایش یافتند. تا اینکه در سال 1978 تکنولوژی air به بازار معرفی شد. در این تکنولوژی تشکچه های کوچک حاوی محفظه های هوای فشرده در کف کفش های ورزشی قرار داده میشدند. این کار به طور چشمگیری کفش های ورزشی نایکی را نرم تر و راحت تر از همیشه کرد و بیش از پیش به محبوبیت آن افزود.
مدیریت، کارمندان و درآمد نایکی
تا قبل از بازنشستگی نایت، او رئیس هیئت مدیره بود. بعد از اینکه در سال 2004 و در 66 سالگی بازنشستگی خود را اعلام کردف ویلیام پرز جانشین او شد. از دیگر افرادی کلیدی باید به مارک پارکر رئیس و مدیر عامل نایکی اشاره کرد.
طبق آمار سال 2012، چیزی در حدود 44000 کارمند در کل برند نایکی مشغول فعالیت بودند. آمار مالی سال 2012 نشان میدهند دارایی کلی شرکت نایکی 15.465 میلیارد دلار آمریکا، درآمد خالص2.223 میلیارد دلار آمریکا و ارزش ویژه برند 10.381 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده بودند.
بازاریابی برند نایکی
این برند از طریق سفیرهای ورزشی محصولات خود را تبلیغ میکند و با طراحی لوازم ورزشی برای ورزشکاران خاصی، محبوبیت برند خود را افزایش میدهند.
برای مثال، در زمانی که هنوز نام مایکل جردن بر سر زبان ها نیفتاده بود، شرکت نایکی با طراحی کفش ورزشی برای این ورزشکار، همراه با موفقیت های او، این برند نیز به رکورد جدیدی از فروش دست یافت.
شعار برند
در مقالات قبلی اشاره کردیم که وجود شعاری ساده، کوتاه و مفهومی به چه اندازه میتواند در موفقیت برند تاثیر گذار باشد. برند نایکی جز برندهایی است که حتی شعار آن نیز بین مردم بسیار محبوب است و بر سر زبان هاست.
در اواخر دههی 80 شرکت نایکی شعار معرف Just do it را از آن خودش کرد. این کار نیز تاثیر بسزایی در رشد برند داشت و خیلی زود میان افراد و خانواده های آمریکایی جا افتاد.