ارتباط شبکه های اجتماعی و سئو
ارتباط شبکه های اجتماعی و سئو چگونه است ؟ آیا راه اندازی شبکه های اجتماعی میتواند در بالا بردن رنک وب سایت شما تاثیرگذار باشد؟ این ها سوالات مهمی هستند که پاسخ به آن ها میتواند سیاست بسیاری از کسب و کارها را عوض کند. ولی آیا رسیدن به جواب به همین سادگی است؟ پاسخ مناسب این سوال خیر است. متاسفانه و یا خوشبختانه گوگل هیچ گاه دست خود را به صورت کامل برای صاحبان مشاغل باز نمیکند. هیچ وقت نمیآید به صورت کاملا مستقیم چیزی را تایید و یا نفی کند. همیشه در هاله ای در ابهام با ما سخن میگوید.
در این سال های رشد و شکوفایی شبکه های اجتماعی، از جمله افرادی که بسیار درگیر پیدا کردن پاسخ به وجود ارتباط بین شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت هستند، کارشناسان سئو میباشند. متخصصان سئو همواره در پی یافتن راهی جدید برای کمک به صعود وب سایت ها به جایگاه ها بالاتر میباشند. چشم سئو کاران همیشه به بروز رسانی های الگوریتم های گوگل است، ولی گوگل هیچگاه از تاثیری که شبکه های اجتماعی میتوانند بر سئو وب سایت ها داشته باشند سخنی نگفته.
وظیفه خطیر شبکه های اجتماعی
با اینکه گوگل هیچگاه حرفی از ارتباط شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت به میان نیاورده، ولی شواهدی وجود دارند حاکی از آن که این شبکه های اجتماعی میتوانند تاثیر زیادی در بالا بردن ترافیک وب سایت ها داشته باشند.
شبکه های اجتماعی محبوبی همچون فیس بوک، لینکدین، توییتر و اینستاگرام از کاربران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا برخوردار هستند. در تمام این شبکه ها امکان لینک گذاری وجود دارد. کافیست برای برند خود در این شبکه های اجتماعی حسابی ایجاد کنید و خلاصه محتوایی که در وب سایت منتشر کردید را در این شبکه ها به اشتراک بگذارید و لینک وب سایت و یا مطلب مربوطه را نیز زیر آن قرار دهید. در صورتی که محتوای شما مورد پسند کاربران واقع شود و آنها را ترغیب به کلیک کردن روی لینک وب سایت تان کند، ترافیک سایت شما به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
بک لینک سازی در شبکه های اجتماعی
سئو off page از اهمیت بسیار بالایی در بهبود رتبه سایت برخوردار است. اصل و پایهی سئو off page بک لینک سازی میباشد. در عنوان بالا، با تاثیر شبکه های اجتماعی بر افزایش بازدید و ترافیک سایت، با قرار دادن لینک وب سایت در این شبکه ها صحبت کردیم. جالب است بدانید این کار در واقع نوعی بک لینک سازی نیز محسوب میشود. یعنی یک تیر و دو نشان.
شاید گوگل منکر وجود هرگونه رابطه ای بین شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت ها شود، ولی موتورهای جستجو به این شبکه ها بسیار علاقه مند هستند. در صورتیکه وب سایت شما از پلتفرم دیگری لینک دریافت کند، به نوعی میتوان گفت موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه از جایگاه بهتری نیز برخوردار شود.
آیا رابطهی بین شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت به رسمیت شناخته میشود؟
همانطور که پیشتر گفتیم هیچ نشانه ای از این ارتباط در الگوریتم ها دیده نمیشود. حتی طبق داده های آماری سایت های معتبر انگلیسی زبان، به جز فیس بوک، هیچ رابطه خطی ای بین فعالیت زیاد در شبکه های اجتماعی و افزایش رتبه سایت ها مشاهده نمیشود.
فیس بوک از جمله سوشیال نتورک هایی است که از الگوهای پیچیده ای برخوردار است و نمیتوان به صورت کاملا دقیق این ارتباط را موشکافی کرد. علاوه بر آن، برخلاف اینستاگرام که بیشتر مخاطبان آن را نوجوانان تشکیل میدهند، کاربران فیس بوک قالبا گروه سنی جوان تا میانسال میباشند که علایق آنها بیشتر به سمت خواندن مطالب و افزایش آگاهی میباشد تا دیدن تبلیغات و یا خواندن محتواهای تبلیغاتی.
پس به این نتیجه میرسیم که در رابطه بین شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت، در خصوص شبکه جهانی فیس بوک، فاکتورهای متعددی دخیل هستند و تنها با استناد به داده ها نمیتوان 100% از وجود ارتباط میان آنها اطمینان حاصل کرد.
سخن پایانی
در این مقاله هم به روش هایی که شبکه های اجتماعی میتوانند به نحوی در سئو وب سایت ها موثر باشند اشاره کردیم، و هم به این موضوع مهم که هیچ کدام از آنها توسط گوگل تایید نشده اند و صرفا بر حسب تجربه و عقل منطقی نتیجه گیری شده اند. با همهی این ها، سئو کاران منکر وجود ارتباط موثر بین شبکه های اجتماعی و بهینه سازی وب سایت ها نمیشوند. شاید باید منتظر روزی باشیم که گوگل طی معرفی الگوریتمی به تمام این حد و گمان ها پایان دهد.