بهره مندی از عکس سه بعدی در طراحی بروشور
بروشورها عموما بخش مهمی از تبلیغات یک برند را شامل میشوند. همه جا اعلام میکنیم که مخاطبان دیگر حوصلهی خواندن متون طولانی را ندارند ولی باز با این حال بر وجود بروشورها اصرار میورزیم. دلیل آن چه میتواند باشد؟ در تبلیغاتی که از تعداد کمتری محتوای متنی برخوردار هستند، تصاویر جنبهی غالب این گونه تبلیغات را تشکیل میدهند. هدف این نوع تبلیغات صرفا نشان دادن کالا و خدمات یک برند به مخاطبان است و به همین دلیل زیاد وارد جزئیات نمیشوند.
اما گاهی اوقات نیاز است که برند و خدمات و محصولات آن با جزئیات بیشتری به مشتری ارائه شود. در این زمان است که حتی با وجود منسوخ شدن تبلیغات با متن های طولانی، بروشورها نقشی حیاتی را ایفا میکنند. اما ایراد کار اینجاست که باز هم به دلیل طولانی بودن کلمات شاید افراد زیادی حوصلهی خواندن بروشور نداشته باشند. به همین دلیل هم طراحان به فکر جذاب تر کردن هر چه بیشتر بروشورها هستند. استفاده از عکس سه بعدی در طراحی بروشور یکی از روش های بسیار کارآمد در ترغیب کردن مشتریان به خواندن بروشورها میباشد.
طراحی لایه باز بروشورها
تاثیر طراحی کاتالوگ و بروشور بر جذب مشتری خیلی وقت است که به همه ثابت شده. برخلاف تبلیغات مصور خوش آب و رنگ برای جلب توجه مخاطبان، بروشورها تخصصی تر عمل میکنند و به شرح جزئیات بیشتری میپردازند. طراحی بروشورها به صورت لایه باز صورت میگیرد تا در صورت نیاز پیدا کردن به ویرایش بخشی از بروشور، طراح سریعا به آن قسمت دسترسی پیدا کند و ویرایش مورد نیاز را انجام دهد.
اصول لایه بندی کاتالوگ و بروشور به گونه ای است که با رعایت آن ها میتوانید بروشوری مرتب و تمیز ارائه دهید. حتما از عکس سه بعدی در طراحی بروشور استفاده کنید تا جذابیت بروشورها را چندین برابر کنید. برخلاف طراحی فرمت های دیگر تبلیغات که زیاد با متن به شرح جزئیات نمیپردازیم، در بروشورها تلاش کنید به زیبایی هر چه تمام تر مشخصات مورد نیاز را عنوان کنید و مشتری را به خرید از برند ترغیب کنید.
چگونه از عکس سه بعدی در طراحی بروشور استفاده میکنند؟
عکس های سه بعدی به گونه ای داخل بروشورها قرار داده میشوند که با باز شدن تای بروشور به شکلی چند بعدی از صفحه بروشور بیرون میزنند. حتما تا به حال مثال های زیادی را از این مدل بروشورها دیده اید. جذابیت این مدل بروشورها به نحوی است که هر نوع مخاطبی را به خود جذب میکند. اما این فقط یک مدل از عکس های سه بعدی در طراحی بروشور است. طراحی سه بعدی ای که در طراحی بروشورها و دیگر فرمت های تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند، همگی توسط نرم افزارهای حرفه ای طراحی شده اند.
طراحی سه بعدی با ابزارهایی که در حال حاضر در دسترس کاربران وجود دارند به سادگی میتوانند جذابیت چشم گیری را به بروشور شما بدهند. برای مثال، اگر در یک بروشوری قرار باشد تصویری از محیط یک شرکت قرار داده شود، این تصویر میتواند به شکلی سه بعدی طراحی شود. و یا اگر قرار است به توضیح محصولی به تفضیل پرداخته شود، استفاده از عکس های سه بعدی شدیدا پیشنهاد میشوند.
چگونه عکس سه بعدی در طراحی لایه ای بروشور طراحی کنیم؟
همانطور که اشاره کردیم ابزارهای قوی ای برای این کار توسعه یافته اند. از جمله این نرم افزارها میتوان به Blender، Cinema 4D، Autodesk Maya، Autocad، Zbrush، Autodesk 3ds Max و Sketchup اشاره کرد. از بین این نرم افزارها تنها نرم افزار Blender است که استفاده از آن کاملا رایگان میباشد.
در نرم افزارهای دیگر برای دسترسی به امکانات بیشتر باید اشتراک خریداری کنید. Blender روی هر سه سیستم عامل ویندور، مک و لینوکس قابل اجرا میباشد که از این بابت خیال کاربران را آسوده کرده است. استفاده از این برنامه را بیشتر به افراد تازه کار پیشنهاد میکنند تا بتوانند بدون صرف هزینه به آموزش طراحی سه بعدی تصاویر بپردازند. برای اینکه بتوانید از عکس سه بعدی در طراحی بروشور استفاده کنید، باید حداقل بر یکی از این نرم افزارها تسلط داشته باشید.
Cinema 4D بیشتر به کار افرادی میآید که قصد استفاده از تصاویر سه بعدی در پروژه های پیچیده تری دارند. بنابراین عموما از این نرم افزار به منظور طراحی تصاویر سه بعدی در بروشورها استفاده نمیکنند.
به طور کلی تمام این نرم افزارهایی که نام بردیم همگی در طراحی اشکال سه بعدی بهترین هستند. اما باید توجه داشته باشید که برای مثال برنامه Autocad بیشتر برای نقشه کشی های مهندسی به کار میروند تا ساخت عکس سه بعدی در طراحی بروشورها. برنامه های مختلف ابزارهای مختلفی دارند که اگر به کار شما نیایند صرفا باید گیج شدن شما خواهند شد.
بنابراین باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید و سپس کار با ابزار مورد نیاز خود را یاد بگیرید. در مثال دیگر، میبینیم که از نرم افزار Zbrush بیشتر برای طراحی سه بعدی تصاویری استفاده میشود که قصد تبدیل شدن به مدل های سنگی را دارند! بنابراین برای افرادی که قصد طراحی عکس های سه بعدی برای بروشورها را دارند زیاد به کار نمیآید. سعی کنید در هر راهی از شاخهی طراحی گرافیک که قدم میگذارید هدف خود را کاملا مشخص کنید و در مورد شاخه مورد نظر و ابزارهای مورد نیاز تحقیق کاملی انجام دهید.
سخن آخر
برای حرفه ای شدن در طراحی بروشورها قوانینی وجود دارند و رعایت این قوانین میتوانند بروشور شما را به موفقیت های زیادی برسانند. بروشورها ذاتا ملزم به داشتن محتوای متنی زیادی هستند، پس برای راغب نگه داشتن مشتریان به ادامه خواندن این متون باید چاره دیگری اندیشید. یکی از راه هایی که میتواند نگاه خواننده را برای مدتی روی بروشور نگه دارد استفاده از عکس سه بعدی در طراحی بروشورها میباشد که این کار با نرم افزارهای خاصی طراحی میشود.
نکتهی مهم دیگری که طراحان بروشور باید در خاطر داشته باشند، در نظر گرفتن بزرگی و کوچکی برندی است که برای آن بروشور طراحی میکنند. نکاتی در طراحی بروشور کسب و کارهای کوچک اجرا میشوند که در کسب و کارهای بزرگ اجرا نمیشود و بالعکس. پس باید حتما وسعت کاری برند را در نظر بگیرید. اما استفاده از تصاویر سه بعدی در طراحی بروشورها در هر دو حالت امکان پذیر است و برای دادن جلوهی بیشتر به بروشور، فرقی ندارد که برای برند بزرگی است یا برندی کوچک، مورد استفاده قرار میگیرد.