کار با ابزارها برای سئو
برای درک بهتر موضوع شروع کار با ابزارها برای سئو، ابتدا به معرفی مختصری از سئو و اهمیت آن در دنیای دیجیتال مارکتینگ میپردازیم. سئو در اصطلاح فنی شامل رعایت یکسری تکنيکها، استراتژیها و روشها در تولید محتویات یک سایت است تا از طریق آن بتوان به رتبه خوبی در سرچ صفحات گوگل رسید. به خاطر داشته باشید که در طراحی یک وبسایت شما زمانی موفق عمل میکنید که تمام جوانب سئو را رعایت کرده باشید.
اهمیت سئو در سایت به این خاطر است تا درست کاربر را به سمتی هدایت کنید که او به دنبال آن میباشد. برای اینکه شما به درستی کار در سئو پی ببرید و سئو خود را مدیریت نمایید به یکسری ابزارها در این زمینه نیازمند هستید. لذا در ادامه این مبحث با همراه شوید تا شما را با چیستی این ابزارها و انواع آنها بر حسب کارکرد آشنا نماییم.
معرفی ابزارهای سئو
ابزارهای سئو در واقع یکسری سایتهای معتبر هستند که از طریق آن میتوان سئو وبسایتها را مدیریت کرد. این سایتها با آنالیز تمام جوانب و زوایای مختلف صفحات سایت، نقاط قوت و ضعف سایت شما را شناسایی میکنند. در زیر به چند نمونه از این سایتها بر حسب نوع عملکردشان میپردازیم.
انواع ابزارهای سئو بر حسب عملکرد
1-ابزارهای آنالیتیک
یکی از ابزارهای مهم در سئو که هدف اصلی سایت یعنی کاربر را مورد توجه قرار میدهد ابزارهای آنالیتیک هستند. این نوع ابزار به تجزیه و تحلیل سرچ های کاربران وبسایت میپردازند تا به شما کمک کنند نیازهای کاربر را از میان جستجوهای او به راحتی شناسایی نمایید. Google Analytics از این دست سایتها است.
2-ابزار شناسایی کلمات کانونی سایت
این نوع ابزار با انتخاب بهترین کلمه کلیدی به شما کمک میکند تا استراتژی تولید محتوای سایت را بر اساس ان بچینید تا بهترین نتیجه را در میان سرچ کلمات مخاطب به دست آورید. از جمله سایتهای مؤثر در انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتوان به سایت Keywordtool.io اشاره کرد.
3- ابزار شناسایی کلمات رقابتی
یکی از موارد که ما باید در تعیین کلیدواژههای اصلی سایت به آن دقت کنیم میزان رقابتی بودن آن کلمه در سرچ گوگل و سایت رقیب است. این ابزار به ما کمک میکند تا کلمههای رقابتی را شناسایی کرده و نقطه تمایز خود را بر اساس آن برای کاربر نمایش دهیم. BuzzSumo و SEMrush از این دست ابزارها هستند.
4-ابزار آنالیز سئو داخلی وبسایت
این نوع ابزار، سایت شما را برحسب جایگاه و رتبه بندی در گوگل مورد آنالیز قرار میدهد و با مشخص کردن لیستی از نقاط ضعف و قدرت قسمتهای مختلف سایت، شما را در بهینه کردن سایتتان یاری میکند. از جمله این ابزارها میتوان به سرچ کنسول و Screaming frog اشاره کرد.
5-ابزار آنالیز بک لینکهای سایت
فرایند لینک سازی به این گونه است که ما از سایر وبسایتها مرتبط لینک دریافت میکنیم. هر چقدر سایتهای معتبر به شما لینک دهند رتبه سایت شما بالا تر میرود. این نوع ابزار به بررسی میزان و اعتبار بک لینکهای موجود در سایت میپردازد. از جمله سایتها مؤثر در این زمینه میتوان به Ahrefs و Majestic Seo اشاره کرد.
6-ابزار آنالیز رتبه سایت در گوگل
اهمیت بررسی جایگاه سایت در سرچ گوگل بسیار مهم است. تلاش شما برای دیدن شدن زمانی محقق میشود که از رتبه بالایی در صفحات نمایش گوگل برخوردار شوید. با استفاده از این ابزار میتوانید جایگاه خود را در صفحات گوگل نسبت به رقبا شناسایی کنید و در پی ارتقا آن حرکت نمایید. از جمله این سایتها میتوان به سایت Alexa اشاره کرد.
7-ابزار بهینه کردن محتوای سایت
این نوع سایت به بررسی صفحات مختلف سایت میپردازند تا کلماتی که حجم ترافیک موتورهای جستجو را بالا میبرند را شناسایی نماید. با شناسایی این کلمات شما میتوانید تولید محتوای بهینهتری داشته باشید. گوگل آنالیتیکس و Yoast Plugin از جمله این ابزارها هستند.
8-ابزار بررسی سرعت سنجی سایت
معمولاً کاربران اینترنتی در مواجه با سرعت پایین سایت به شدت ناشکیبا هستند در نتیجه باید از طریق یکسری ابزارها تلاش کنیم تا با بالا بردن سرعت سایت از خروج کاربر جلوگیری نماییم. ابزار Gtmetrix از این دست ابزارها است.
در نهایت به خاطر داشته باشید که تنها بهکارگیری شروع کار با ابزارها برای سئو نمیتوانند در ارتقا سایت شما مؤثر واقع شوند بلکه باید مؤلفههای مختلفی چون گرافیک سایت، برنامهنویسی سایت و محتوای کاربر پسند را نیز مدنظر قرار دهید تا بتوانید به جایگاه خوبی نسبت به رقبا برسید. این ابزارها فقط یک نیروی کمکی هستند که باید از کمک آنها به بهترین وجه ممکن برای ارتقاء بهره برد. پس همهجانبه رفتار کنید تا متمایز شوید.