موبایل مارکتینگ چیست؟
معنی فارسی موبایل مارکتینگ را میتوانیم به بازاریابی از طریق موبایل تعبیر کنیم. تا به حال به مواردی که شاید هر روزه با آن برخورد داشته ایم دقت کرده اید؟ مثلا پیامک های تبلیغاتی ای که برای تان ارسال میشود از مثال های اولیه بازاریابی موبایل هستند. وی سایت های واکنش گرا (ریسپانسیو) و اپلیکیشن هایی که روی گوشی های هوشمند شما نصب هستند از مثال های بعدی موبایل مارکتینگ میباشند. اما چه شد که بازاریابی موبایل انقدر بین صاحبان مشاغل محبوبیت پیدا کرد؟
معرفی گوشی های هوشمند
در سال های اولیه ای که هنوز موبایل های هوشمند به بازار ورود پیدا نکرده بودند، پیامک های تبلیغاتی تنها وجه مشخص موبایل مارکتینگ بودند. شاید در آن زمان آنچنان محبوبیتی هم نداشتند، چرا که عامهی مردم به صورت گسترده از موبایل استفاده نمیکردند. گوشی های غیرهوشمند سیستم عامل های ساده ای داشتند که تنها برای صحبت کردن و پیامک دادن مناسب بودند. به وای فای و اینترنت وصل نمیشدند و اپلیکیشنی روی آنها نصب نمیشد. پس تنها در صورت نیاز میشد در دست افراد موبایل دید.
اما گوشی های هوشمند زندگی تمام افراد در تمامی جوامع را تغییر دادند. قابلیت اتصال به شبکهی اینترنت از تاثیر گذارترین دلایل این اتفاق بود. قبل ترها شاید به دلیل اینکه تازه گوشی های هوشمند معرفی شده بودند و افراد زیادی هنوز از موبایل های قدیمی خود استفاده میکردند، اگر نیاز به جستجو در مورد موضوعی را داشتند از کامپیوتر شخصی و یا لپ تاپ بیشتر استفاده میکردند.
ولی به مرور با همه گیر شدن استفاده از موبایل های هوشمند دیگر کسی به خودش زحمت روشن کردن کامپیوتر و لپتاپ را نمیدهد و تنها با چند حرکت از طریق موبایل خودش وارد شبکه جهانی اینترنت میشود. پس متوجه شدیم که با ورود موبایل های هوشمند، به دلیل تجربهی کاربری آسان و دسترسی سریع به اینترنت، مفهوم موبایل مارکتینگ بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد.
دسترسی آسان به اینترنت و شروع محبوبیت موبایل مارکتینگ
گوگل پس از اینکه متوجه بالا رفتن آمار استفاده از موبایل های هوشمند شد، تصمیم گرفت یک فاکتور دیگر برای نمره دادن به سایت ها ایجاد کند و آن هم چیزی نبود جز بررسی ریسپانسیو بودن وب سایت ها. امروزه آمار سرچ توسط موبایل های هوشمند نسبت به سرچ در کامپیوترها بالاتر رفته است.
پس یعنی اگر فردی تمایل به خرید مایحتاج خود را دارد به احتمال خیلی زیاد آن را ابتدا توسط موبایل خود در اینترنت سرچ میکند. قبل ترها که هنوز پدیدهی بازاریابی موبایل نوپا بود، در صورتیکه با موبایل وارد یک وب سایت میشدید با صفحاتی بهم ریخته مواجه میشدید.
چراکه در آن زمان هنوز موضوع واکنش گرایی صفحات وب سایت ها مطرح نشده بود. پس حتی ربات های خزندهی گوگل هم به دلیل این تغییراتی که در حال رخ دادن بود مجبور بودند زحمت بیشتری به خودشان بدهند تا وب سایت هایی که اصطلاحا موبایل فرندلی نیستند را از دور خارج کنند. این آغاز تحولات دنیای دیجیتال بود.
سهم بازاریابی موبایل در ایجاد تغییرات در دنیای دیجیتال
و اما برسیم به دنیای دیجیتال. دنیای دیجیتال امروز، با دنیای دیجیتالی که ماه گذشته، سال گذشته و سال های قبل تر از آن میشناختیم بسیار متفاوت است. این، پویا بودن دنیای دیجیتال را نشان میدهد که دائما در حال آپدیت و حتی معرفی نوآوری های جدید به بازار است.
اما سهم موبایل مارکتینگ این وسط کجاست. علاوه بر اینکه به واسطه اتصال موبایل های هوشمند به اینترنت، بازاریابی از طریق وب سایت های گوناگون به شدت بالا رفت، حال نوبت اپلیکیشن ها بود تا جای خود را در دنیای دیجیتال باز کنند. پس از پیامک های تبلیغاتی و وب سایت های ریسپانسیو، حالا که آنقدر بازار موبایل مارکتینگ داغ شده بود و رقابت در آن موج میزد، سر و کلهی اپلیکیشن ها پیدا شد و تغییری چشمگیر در دنیای دیجیتال پدید آورد.
معرفی اپلیکیشن ها و باز شدن پای شبکه های اجتماعی
یکی از مزایای استفاده از موبایل مارکتینگ هزینهی خیلی کمتر آن نسبت به بازاریابی های کلاسیک است. برای مثال یک تبلیغ در شبکه های مجازی اجتماعی قطعا هزینه کمتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی دارد و پول زیادی این وسط صرفه جویی میشود.
پس شبکه های اجتماعی حالا دری جدید در بازاریابی موبایل باز کرده بودند که افراد بسیار زیادی را به خودش جذب کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که درصد معرفی کسب و کارهای نوپا به بازار، نسبت به سال های قبل از ترند شدن شبکه های اجتماعی پیشرفت بسیار چشم گیری داشته است.
فقط در اینستاگرام به طور روزانه مقدار بسیار بالایی صفحات بیزینسی ساخته میشود. زمانی که تقاضا برای ایجاد اینگونه صفحات روز به روز در حال افزایش است، پس شرکت هایی که این شبکه ها را عرضه میکنند روز به روز برای ارتقا و به روز رسانی آنها تلاش بیشتری میکنند. و این موضوع اثبات دیگری است بر تاثیر حیاتی موبایل مارکتینگ برای دنیای تکنولوژی و دیجیتال.
آیا میتوان موبایل مارکتینگ را نادیده گرفت؟
اگر قصد دارید کسب و کارتان در آینده ای نه چندان دور به بن بست رسیده و شکست بخورد، بله میتوانید موبایل مارکتینگ را نادیده بگیرید! موبایل های هوشمند جز جدا نشدنی زندگی افراد در دوران مدرن هستند. شما نمیتوانید به هیچ وجه تاثیر موبایل را نادیده بگیرید. بسیاری از مشتریان بالقوهی شما ساعت ها وقت خود را از طریق موبایل در اینترنت، شبکه های اجتماعی و کار کردن با اپلیکیشن های مختلف سپری میکنند.
اگر شما روی بازاریابی در این حوزه سرمایه گذاری نکنید و وارد آن نشوید، خبر بد این است که مشتریان شما توسط افرادی که اهمیت موبایل مارکتینگ را درک کرده اند جذب خواهند شد. شما با بهره گیری از بازاریابی موبایل میتوانید مشتری خود را به چالش بکشید و با او مشارکت داشته باشید، آگاهی افراد را از برند خود بالا ببرید، و برای بازاریابی و اطلاعات خود کانال جدیدی باز کنید. همچنین هرگز تاثیر پیامک های تبلیغاتی را نادید نگیرید.
طبق آمار 96% استفاده کنندگان موبایل های هوشمند از پیامک استفاده میکنند. این آمار بسیار بالاست و سخت میتوان از کنارش بی توجه عبور کرد. به یاد داشته باشید که پیامک های تبلیغاتی آنقدر در موبایل مارکتینگ ارزش دارند که از گذشته تا کنون هنوز توسط آژانس های مختلف تبلیغاتی از آنها استفاده میشود.